Vecka 20 (19+0)

Bebis
Fostret väger nu ungefär 350 gram och är runt 24 centimeter långt. Det har fått ögonfransar och kanske lite hår på huvudet. Ögonlocken är färdiga. Fingrarnas naglar växer, men de täcker inte hela fingertoppen än. Svettkörtlarna blir färdiga nu, men fostret kommer inte att börja svettas förrän efter sin födsel. Fostret har fått känsel, och kan reagera på smärta. Det kan göra avancerade rörelser som till exempel bakåtkullerbytta.

 

Mamma
Grattis, nu har du gått halvvägs!! Man mäter livmoderns mått mellan pubisbenet och livmoderns topp. I den här veckan brukar måttet ligga mellan 18 och 20 cm. Nu kommer måttet öka med ungefär 1 cm i veckan. Om du väntar tvillingar kan ditt mått redan vara 28 cm. Ät mer järn, minst 100 mg järn per dag rekommenderas av Livsmedelsverket. Järnbrist orsakar även trötthet.

gravid20

 

 

Tankar
Just nu kan jag ärligt säga att jag inte hinner tänka så mycket på att jag är gravid. Och eftersom jag har moderkakan i framvägg så känner jag inte många rörelser än heller, förutom just vid läggdags då det knuffas för fullt där inne :) Vi har fått veta på rutinultraljudet att det är en flicka, och vi har väl begränsat det till tre namn nu som vi ska fundera på ett tag till innan hon tittar ut (ja, vi har ett pojknamn också om det visar sig att barnmorskan har sett fel, haha!). Det ska bli mysigt med en lillasyster!
Utöver vanliga graviditetskrämpor, så har jag väldigt konstiga drömmar. I natt drömde jag (äckelvarning) att jag fick missfall och hela fostersäcken med bebisen i kom ut. Den rörde sig där inne i vattnet och försökte kämpa för att överleva... Otroligt otäckt och jag trodde såklart det var sant när jag vaknade. Källa till denna dröm var en bild jag såg på nätet, på ett foster i vecka 10 som låg kvar i fostersäcken. NOTERING TILL MIG SJÄLV: Kolla inte på sånt trams!
Lilltjejen ligger i alla fall med huvudet neråt och näsan i moderkakan, haha! Benen är uppåt och jag brukar känna sparkar på naveln. Alva pratar jämt med magen och frågar henne där inne om hon vill låna olika leksaker, att hon måste vara snäll och sen sjunger hon också olika barnlåtar för henne innan läggdags. Stolt storasyster redan! <3

 

 
 

 

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback