2010 - Sammanfattning

En liten sammanfattning jag egentligen skulle publicera igår, men inte hann eftersom lillfisen var så gnällig. Det har minst sagt varit ett händelserikt år från att ha gått från att vara en student till att få veta att jag var gravid till att ha fått en liten ängel och blivit mamma. Helt fantastiskt! ♥


Januari

År 2010 firades in hemma hos världens finaste Milla och hennes sambo, Daniel. Jag hade ingen aning om vad året skulle bjuda på då, och oj om jag hade vetat!
I januari bjöd vi även hem lite folk och hade ett mindre partaj här, och jag måste säga att det var riktigt kul!
Jag började plugga till förskollärare på högskolan i Kristianstad, och tvivdes som fisken i vattnet. I slutet på januari gick jag på min första hockeymatch med älsklingen och hans bror. I samma veva lånade vi också en CRV från P-Hs jobb och åkte upp till Jönköping för att köpa däck, det var riktigt mycket snö då.

      


Februari

I februari köpte jag min fina iPhone 3gs. Jag fick för mig att jag skulle bli vegetarian och tvingade älsklingen att äta qorntacos. Vi tittade på melodifestivalen och hade besök av Johan. Samma kväll partajade vi lite i stan, och det är också enligt barnmorskan denna dagen jag blev gravid! Ännu ovetande... Jag flyttade från Eslöv till Kristianstad, till en korridor i närheten av campus. I skolan gissade vi bajset och lekte knäppa lekar.

  


Mars

I mars månad stod livet lite på paus. Det var mycket i skolan och jag pluggade nästan all min lediga tid. Jag hade praktik på en förskola i Kristianstad. Jag fick reda på att jag var gravid och vi fick mycket att ta ställning till och tänka på, det var ju inte planerat! Vi gick på bio med Milla och Danne, och såg "Alice in Wonderland".



April

En månad full av illamående och dagar i sängen. Också den månad det blev officiellt att jag var gravid, och alla reagerade positivt! Vi fick se vårt lilla mirakel för första gången på ett NUPP-ultraljud i vecka 13. Oh, vilken känsla... Redan då en liten busunge för att hon inte ville visa sig förrän jag hade hoppat runt som en knäppgök i undersökningsrummet! I april hade jag även två tentor i skolan som jag fick VG på (Ja, stolt!) och fick veta att jag fått sommarjobb på turistbyrån i Åhus. 

 


Maj

I maj partajade jag första och sista gången under graviditeten hemma hos Michelle och Tobias, utan alkohol såklart! Vi firar älskade Milla som fyller år, och får smaka på god tårta. Det börjar synas lite att jag är gravid och jag känner första "fisksprattlandet" i magen! Vi grillar första gången för året och det är även samma tillfälle våra släktingar träffar varandra för första gången. Vi var bjudna till ett bröllop och det var så fint, mina graviditetshormoner gjorde att jag började gråta i kyrkan. Som tur var såg ingen det....

Detta är även den månad min fina vän Becky går bort. Kommer alltid sakna dig och minnas alla galna upptåg vi hade i Hamburg och Stade. ♥

  


Juni

Denna månad var det dags för RUL (rutinultraljud), och vi fick veta att allt var bra med vår lilla bebis! Vi frågade även om vilket kön det var, och hon sa att hpn trodde det avr en liten flicka, men kunde inte se säkert. Därför åkte vi samma dag till en klinik i Malmö där dom också hade svårt för att se men konstaterade att det var en liten flicka. En liten Alva! ♥
Vi köpte en spjälsäng och satte ihop den direkt, sedan kunde jag inte slita mig från den utan tittade på den om och om igen varje dag. Jag börjar jobba på turistbyrån och älskar det från första stund. Jag och älsklingen åker på en mini roadtrip på Österlen och stannar vid Stenshuvud och fikar på Café Annorlunda. Vi firar midsommar i Eslöv, samtidigt som vi firar mormors 80års dag och mina föräldrars bröllopsdag. Magen växer!

     



Juli

I juli åker vi på semester till Stockholm, där vi försöker hinna med så mycket som möjligt på kort tid. Jag inser att jag inte orkar lika mycket som innan graviditeten! Jag träffar Mathilda och vi åker på sightseeing i Malmö tillsammans med hennes söta son, Joey. Mina älskade systerson fyller år! Simon kommer ner och hälsar på och vi besöker Malmös museum!  
   


Augusti

I början på månaden åkte vi till Ullared för att köpa på oss en massa bebissaker. Det var som tur var inte så mycket folk. Jag fick hemska sammandragningar och blödningar så vi fick åka in till förlossningen, där såg vi att lillan mådde bra och vi kunde andas ut igen. Jag fick underbara rosor av min ängel. ♥ Jag och syster jämförde magar och började fundera på förlossningen. Mamma och pappa skaffade en kisemisebebis och jag och Pejhåå hade riktigt svårt att slita oss från den... Jag skaffade min andra mobil för året, en HTC Desire och bestämde mig för att aldrig gå tillbaka till iPhone igen! Jag slutade jobba i slutet av månaden och förberedde mig för att vara ledig fram till förlossningen.

     


September

Månaden började med en jobbig förkylning och sängliggande. Jag börjar få riktigt ont i kroppen och sover dåligt. Hjärtat och jag såg "Supersugen" på tv och jag skrattade mer än jag gjort på länge. Min äldsta systerson fyllde år. Jag, P-H och pappa åkte på flyguppvisning i Ljungbyhed. Vår tv börjar strula genom att stänga av sig hela tiden. Vi får se lilltjejen igen på ett tillväxt-ultraljud och får det konstaterat till 100 % att det är en flicka. Vi får även veta att det kommer bli en stooor flicka! Jag fikar med finaste Ammy på Entré, och inser hur mycket jag saknat henne! Jag och älsklingen shoppar och inhandlar det sista till lillan. Jag röstade för första gången i mitt liv (var inte tillräckligt gammal sist). Förvärkarna börjar. Vår vagn levereras från Tyskland. Alva sparkar för fullt i magen och revbenen börjar göra riktigt ont. Jag träffar Michelle och får en rosa Hello Kitty filt till Alva, som har blivit en stor favorit!

    



Oktober

Jag och hjärtat firade att vi varit tillsammans ett år! ♥ P-H bakade massor med kanelbullar som jag åt upp, hihi. Alva hade hicka i magen flera gånger om dagen och jag kände mig riktigt ofräsch i min kropp. Fostervatten läckte ut och efter en vända på förlossningen fick jag veta att jag var öppen två centimeter. Vi fick vår nya TV. Min barnmorska hade privatundervisning i barnafödande för mig. Mitt blodtryck höjdes och vi misstänkte havandeskapsförgiftning. Vi promenerade längs med havet och såg solen gå ner över Öresundsbron. P-H skrev på papper att han är pappa till Alva. Min systerfyller år och jag börjar dricka Hallonbladsté. Klockan flyttas bak en timme.




November

Äntligen! Mitt vatten går natten till den första november, och jag blir riktigt förvånad! Det är inte många som föder barn på BF-dagen! vi åker på två kontroller innan värkarna tar fart, och efter en lååång förlossning föds en liten Alva klockan 04.26, 101102, 53 cm lång och hela 4670gram! Den underbaraste dagen/natten i mitt liv. ♥ Bara timmar tidigare har hennes kusin Lykke kommit till världen, med hjälp av samma barnmorskor. Ödet är komiskt ibland! Resten av månaden är riktigt omtumlande och jag minns allt i ett rosa skimmer. Vi försöker lära känna Alva och kämpar som in i för att få amningen att funka. Sömenen är likamed noll. Alva träffar sina närmsta släktingar och även några vänner. Vi promenerar till BVC en gång i veckan.




December

Alva blir en månad och vi börjar komma in i en vardag där vi lär oss lite mer vad lillan vill när hon gör ljud ifrån sig. Vi börjar dock misstänkte att Alva kan ha kolik då hon skriker som en galning i några dagar. Nu i efterhand tror vi att det var en fas, 5veckorsfasen eftersom det slutade sen och hon blev en rätt lugn bebis. Alva sover borta hos mormor och morfar och vi firar min födelsedag hemma hos oss med lite vänner. Saknar lillan hela tiden och ångrar det lika snabbt som vi lämnade henne. Vi tittar på IDOLfinalen och tycker att minnah gör vinnarlåten bättre. Jag får ett presentkort på ett SPA av älsklingen och vi gör en riktigt underbar hemmagjord pizza! Alva börjar le och jollra mer och mammahjärtat smälter varje gång. Lina hälsar på oss från Blekinge! Och Alva börjar sova hela nätter i sin spjälsäng. Ett mirakel! Vi firar jul i Eslöv hos min fina syster och Alva blir bortskämd med massor av presenter. Biggest Looser tävlingen tar fart och halva släkten kämpar med att gå ner i vikt. Alva går in i en ny fas, 8 veckors fasen och blir riktigt gnällig.

                




Kommentarer
Postat av: linda

Ja jävlar vilket år det var du! Det mest händelserika ever :)

2011-01-01 @ 16:04:14
URL: http://fairie.blogg.se/secrets
Postat av: sofia

ja hon är väldigt frammåt, denna veckan har det hänt massor. ett tipps e att ha bebis myycket på golvet! dom utvecklas i en rasande fart, hon är redan igång med krypreflexen :)



tror endel sitter vid 5 mån men även senare mot 7-8 :)

2011-01-01 @ 23:21:58
URL: http://soffilina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback