Fredag

Hallöschen.

Som vanligt gick det inte något vidare dagen efter förra inlägget. Hon sov inte alls. Börjar tro att det är så hon vill ha det. Sova bra i någon dag sedan vara vaken ett dygn?! Konstiga, underbara bebis.

Jag är så trött om dagarna, idag somnade jag vid tre tillfällen när jag skulle ge Alva mat. Bloggen hamnar lite åt sidan, men ny bloggdesign är på väg och då kommer nog även lusten att blogga tillbaka.

Ikväll blir det fredagsmys (inget IDOL, snyft!), imorgon ska det shoppas julklappar och på söndag blir det middag hos mormor. En rätt bra helg faktiskt!

Ha en skön kväll! :)




Kommentarer
Postat av: sofia

jag började med rutiner när kerstin var 3 veckor redan. självklart visste hon inte om dom då, men jag kände att då växer hon väl lixåm in i dom. framförallt gäller detta kvällsrutinen. vi började med en tydlig rutin varje kväll. bad, pyamas, mat, in i sovrummet, lägga henne på filten i sängen, lyfta över henne i sin säng, napp, lägga på sidan, pussa godnatt. i början tog det ibland två timmar innan hon somnade, men jag fortsatte ändå likadant varje kväll. hon har fått ligga i sin säng så lång tid det tagit för henne att somna de gånger hon började skrika tog jag upp henne men bara såpass att hon blev lugn å sedan ner igen. med tiden har jag haft mer å me ris i magen och låtit henne böka å låta lite men funnits vid hennes sida men inte tagit upp henne alls. hon har somnat själv i sin säng från 5v ålder, innan det fick vi rätt ofta vagga henne till sömns, men har försökt att lägga henne när hon blivit lugn och inte bara när hon somnade ifamnen för då vaknar dom bara av att man lägger ner dom.



angående rutinerna på dagen, så har hon skapat dom själv och jag hängt på å sedan har jag hållt fats vid dom. ett tipps är att föra lite loggbok, mattider, när hon vill sova osv, när hon kanske skriker osv, så ser man efter ett tag ett mönster.



sedan lär man ju känna sin bebis med tiden. efter ett tag insåg jag att de flesta gånger kerstin skrikit och jag trott hon haft ont i magen, eller vart hungrig, har hon vart trött! vi kom då in i en rutin dagtid där hon var vaken typ 1,5 timme, sedan började hon gnälla å då la jag henne i vagnen, åså somnade hon typ 1 timme, vaknade, åt, var vaken 15 timme.. sov osv...



hon lärde känna sej själv mer åxå och visste mer vad hon ville det vet dom inte i början.



sedan har kerstin aldrig sovit i vår säng alls. för jag ville inte riskera att det skulle bli problem att sedan lägga henne i egen säng. så för kerstin finns inget annat än att sova i sin säng. dock har jag som jag skrev innan vart noga med att hon inte skulle behöva skrika i sin säng åså, så den inte förknippades med ångest på något vis.



men alla bebisar är ju så olika... och vi mammor åxå. men ett knep för å få igång en kvällsrutin iaf är, att om hon har en tid hon oftast blir trött för natten, skapa en tydlig ritual kring läggdax, på hennes tid. sedan när man gjort det några veckor, kan man sakta flytta bak ruinen typ 5-10 min per dag, för att sedan få dom att systematiskt somna tidigare. när rutinen är befäst så förknippar hon förhoppningsvis den med att nu är det natten och somnar bara där av.



vid 6v ålder sägs det att man ska kunna börja med rutiner och att dom åxå börjar förstå just skillnad mellan dag och natt så sätt du igång och försök iaf :)



jag tror åxå att eftersom du ammar och har henne i sängen vaknar hon oftare för du luktar faktiskt mat :)



men hon är ännu så liten och rutinerna kommer med tiden. men för lite loggbok å se om du ser några mönster :)

2010-12-17 @ 16:39:13
URL: http://soffilina.blogg.se/
Postat av: sofia

just ja! ang om hon sovit så bra jämt, så ja faktiskt. klart i början var det ju inte så men från ca 5v ålder har hon sovit iaf 6-7h sitt första pass innan matdax :)

2010-12-17 @ 16:40:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback