Fosterutveckling - gravid vecka 32



Nu väger bebisen ungefär 1,7 kg och är cirka 42 cm lång från topp till tå. Lungorna kommer inte att vara fullt utvecklade förrän närmare förlossningen, men bebisen tränar redan andning genom att "andas" fostervatten. Från vecka 32 har bebisar som föds för tidigt goda chanser att överleva och frodas. Bebisens hud blir slätare och mjukare med den ökade mängden underhudsfett.

En del bebisar har redan fullt av hår på huvudet, medan andra bara har små fjun. Att ha tjockt hår vid födseln garanterar inte att man kommer att ha tjockt hår senare i livet, men det har visat sig att barn som har tunt hår oftast har tunnare hår också som vuxna.

Om bebisen är en pojke, brukar testiklarna nu vandra ner i pungen från bukhålan. Det händer emellertid att den ena eller båda testiklarna ligger kvar tills efter födseln. Två tredjedelar av alla fall då testiklarna inte vandrat ner i pungen vid födseln har rättat till sig av sig själva vid ettårsdagen.

Du lägger förmodligen på dig ungefär 450 gram i veckan nu, framför allt därför att bebisen lägger på sig nästan halva sin födelsevikt under de sista sju veckorna av graviditeten. Försök äta bra också under den sista tiden.

Nu är magen ganska stor - du kan nog vänta dig ökad uppmärksamhet!


Mina tankar:
Herregud. Jag visste att jag gick in i ny vecka idag men hade nästan tappat bort räkningen och fick en mindre chock när jag insåg att jag går in i vecka 32 idag. Om högst tio veckor är vår bebis här. Wow.

Angående texten så stämmer det där med tjockleken på håret inte. Jag hade extremt lite och extremt tunt hår fram tills jag var tre, efter det fick jag galet tjockt och jobbigt hår. Varför kan det aldrig vara lagom? :)

"Du lägger förmodligen på dig 450 gram i veckan nu", bring it on! Sålänge vår ängel mår bra så är jag glad! Det märks ju att hon växer varje dag, när hon numera rör sig (sparka kan hon inte längre) så ändrar hela magen form. Hon har kommit in i fina rutiner där hon bestämt sig för att böka runt i magen varje gång jag ska gå och lägga mig. Det kallar jag kvällsunderhållning på hög nivå!

Snart är hon här ♥




Kommentarer
Postat av: milla

längtar till lillgumman kommer ut.. vill träffa henne <3

2010-08-30 @ 10:20:04
Postat av: Jessica

Hej syster....



Det är inte klokt vad tiden går fort nu...även om den också går ovanligt långsamt!

Min lilla bebis har fått för sig att sparka bakut precis när jag somnat. Igår kväll hade jag ätit lite för sent och vaknade av att allt var på väg upp och sprutade ner kudde och lakan. Fy vad obehagligt! Nu vågar jag knappast äta ett par timmar innan jag ska lägga mig!

Vår vagn kom förresten i fredags...nu vill man bara att det ska komma någon och lägga sig däri!



Kramis

2010-08-30 @ 20:31:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback