"Vad är en aupair för något?"

Frågan fick jag av en kusin när jag berättade om vad jag skulle göra det närmsta året, och varför jag inte skulle stanna i Sverige. Jag trodde faktiskt att alla visste var det var, men tanken slog mig att så är det kanske inte. Därför finner ni här nedanför en beskrivning, så slipper ni fråga senare:



Au pair är en flicka eller ung kvinna, eller mer sällan en pojke eller ung man, som bor i en värdfamilj och hjälper till med barnpassning och visst hushållsarbete under en på förhand avtalad tid, ofta ett år.

En au pair kommer ofta från ett annat land för att lära sig ett annat språk och oom kulturlivet i landet denne vistas. En au pair deltar ofta i språkundervisning några gånger i veckan, vilket begränsar antalet möjliga arbetstimmar.

Regler brukar variera mellan olika stater, men en au pair skall oftast vara i åldern 16-30 år. En au pair får en fickpeng och dessutom eget rum och fria måltider (så kallat "fritt vivre").

Vanligen behandlas en au pair mer som en familjemedlem än till exempel en betjänt, ett hembiträde eller en anställd barnflicka. En au pair arbetar till exempel oftast inte i uniform, utan använder till exempel bara ett förkläde när arbetsuppgifterna kräver det och övriga kläder är egna/själv valda. Eftersom denna arbetsmarknad i stor utsträckning är oreglerad varierar dock förhållandena. Ibland tillldelas en au pair därför en uniform och behandlas som en anställd tjänare. Vissa har dock uppgivit att de trivs ganska bra med detta, eftersom en överdrivet personlig relation med värdfamiljen kan uppfattas som besvärande. Andra uppfattar det som mycket förnedrande.

Det är vanligt att en au pair oftast äter med familjen, och följer med på till exempel utflykter. Då värdfamiljen vill vara ensam får deras au pair gå till sitt rum och se på TV, studera eller gå ut med vänner från språkskolan.

En au pair förväntas arbeta för de timmmar som avtalats.


 

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Au_pair



Kommentarer
Postat av: Miah

Trevlig blogg... Läste på libresse.se om din blogg ;)

2007-07-21 @ 15:20:46
URL: http://miahsblogg.blogg.se
Postat av: Hanna

Tack! :)

2007-07-21 @ 21:06:20
Postat av: Mathilda

NU vill jag veta hur du fått klocka och kalendern! *grrrr* Jag lyckas inte med det, kvittar vad jag gör. =( Är det säkert att du inte betalar?

2007-07-21 @ 23:25:09
Postat av: e.

jag vill åka som au pair i ett år till USA... det har blivit ett måste för mig! :) ska du göra det?

2007-07-22 @ 14:04:38
URL: http://kattig.blogg.se
Postat av: Hanna

e.: Ja, jag ska vara aupair i Hamburg i ett år. Var i USA vill du åka då? :)

2007-07-22 @ 15:01:10
Postat av: Kajsa

Var ska du vara au pair?

2007-07-22 @ 15:31:02
URL: http://kajsan.bloggagratis.se
Postat av: Hanna

Kajsa: I Hamburg, Tyskland. Ni som är intresserade kan gå in på http://www.aupair-world.net/ och leta efter en familj vart som helst i världen.

2007-07-22 @ 16:29:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback