Så sant som det var sagt.

Jag läser Egoinas blogg varje dag, ofta flera gången om dagen. Detta inlägg måste jag bara visa er, då det stämmer så jävla bra. Verkligheten ser verkligen ut sådär.

Citerar:

"Det är lika bra att ni vänjer er

Jag skänker en tanke till Landskronas studenter som ska ta studenten i detta hemska väder. Regnigt, blåsigt, kallt och vått precis överallt. Det kan inte vara kul.

Fast å andra sidan blir ni inte lurade. På min studentdag var det soligt, blå himmel och en perfekt temperatur. Jag trodde att världen låg framför mina fötter.

Men gud, så fel jag hade. Arbetsmarknaden är kaos. Det är inga jobb att få förutom underbetalda skitjobb, vilket leder till att alla söker in till universitetet, snittet höjs och de som inte har superbetyg kan lika gärna hänga sig.

Ni tror att ni ska resa och se världen. Hah, det kan ni fortsätta tro, jag kan berätta för er att om ni inte har en stor summa pengar sparade eller snuskigt rika föräldrar kan ni glömma det.
Ni tror att ni är fria och ska leva livet. Var inte så naiva. Även om inte skolarbetet hänger över längre så kommer det nya ansvar, plikter och saker man måste göra.

Ångest kallas livet efter gymnasiet. Det finns så mycket man vill göra, men som man faktiskt inte kommer att göra. Jag lovar att hälften av er kommer att stanna på ett arbete ni inte trivs på resten av ert liv, skaffa man, barn och volvo. Inte för att det är något fel med det, men det är inte precis det man jublar åt när man står där på flaket, eller hur?

Livet är regnigt, blåsigt och kallt ungdomar. Det är lika bra att ni vänjer er redan nu."

- http://egoinas.se/




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback